Bokens titel. Om boken utkommit under olika titlar, visas här den första titeln.

Game over

Typ

romaner

Upphovsman

Klicka här om du vill veta mer om författaren och om författarens övriga verk.
Pärmbild
Pärmbild
Olika pärmbilder visas stora om du pekar eller klickar på den lilla bilden.

Beskrivning

Niklas är trettionio, och sitter i ledningen för ett bolag ägt av amerikaner. Han har en skilsmässa bakom sig, och två barn som pendlar mellan föräldrarna. Livskrisen slår till som ett allvarligt datavirus då en vän dör och efterlämnar ett gåtfullt testamente.

Miljön i Johan Schmidts roman är Helsingfors, och krogarna ligger mestadels i de södra stadsdelarna. Spelplatsen för firmans transaktioner är hela världen, arbetet består av resor, möten, e-postmeddelanden och ständiga mobiltelefonsamtal.

En bekant verklighet i IT-Finland, men sällan beskriven i romanform, Johan Schmidt, med bakgrund i näringslivets topp, känner sina miljöer. I "Game over" träffar vi fyra manliga vänner som delar krogkvällar, segelturer och utlandsresor, och deras kvinnor, som tar hand om marktjänsten. Men ett par av vännerna delar också en obehaglig ungdomsupplevelse. Vad hände egentligen på interrailresan i Portugal, och finns det någon utöver dem som var med som känner till det?
(Baksidestext)

Ämnen och teman

Huvudpersoner

Exakt tidpunkt

Originalspråk

Textutdrag

Martin säger att vi alla bara fullbordar vårt öde. Påståendet är banalt och med Peter på plats kommer han att få stryk.
Uppgifter om originalutgåvan av verket samt den första översatta utgåvan på svenska och/eller finska. Här visas också uppgifter om eventuella nyöversättningar och ibland även uppgifter om översättningar till andra språk än finska och svenska.

utgivningar

Utgivningstid

Sidantal

320

Förlag

Språk

Översättare

Första publikation

ja

Utgivningstid

Sidantal

270

Språk