Bokens titel. Om boken utkommit under olika titlar, visas här den första titeln.
Molnvandringen
Typ
romaner
Klicka här om du vill veta mer om författaren och om författarens övriga verk.
Beskrivning
Av svenska diktare lär knappast någon, Strindberg undantagen, ha varit på samma gång så älskad och föraktad som Verner som Heidenstam. Säkert är att ingen efter sin död ägnats tillnärmelsevis samma nedfrysning: en lysande diktarbana, krönt av Nobelpriset, ändar i likgiltighet för hans verk och starka antipatier för hans person.
Men vem var människan bakom dessa ytterligt motsatta värderingar? I sin dokumentärt underbyggda roman Molnvandringen söker Ole Söderström ett svar utifrån orden: "ingen är den han utges för att vara" och en berömd heidenstamsk dikt: "Hur lätt bli människornas kinder heta".
Berättaren är skådespelare och det är som "illusionist av facket" han studerar den åldrande Heidenstam under hans två sista decennier, i gemenskapen med den sista livskamraten, Kate Bang, under exilen på Mauritzberg, i vardag och fest på Övralid, i grubbel och dödsångest fram till den tragiska slutakten: åtskilliga nya eller tidigare förbisedda drag lägges till bilden. Men fixeringen av Heidenstam har ett vidare ärende: perspektivet lyfts över det enskilda diktarödet till att innefatta den benådade konstnärens livsdilemma över huvud taget.
Den sista utsiktspunkten är en prisutdelning på Övralid vid slutet av 60-talet, varifrån föga av Heidenstams Sverige återstår att betrakta, och skildringen utmynnar här i en frän uppgörelse med dagens extremiska ideologier, i vilken den försvunne Heidenstam oavlåtligt är närvarande.
(baksidestext)
Berättaren är skådespelare och det är som "illusionist av facket" han studerar den åldrande Heidenstam under hans två sista decennier, i gemenskapen med den sista livskamraten, Kate Bang, under exilen på Mauritzberg, i vardag och fest på Övralid, i grubbel och dödsångest fram till den tragiska slutakten: åtskilliga nya eller tidigare förbisedda drag lägges till bilden. Men fixeringen av Heidenstam har ett vidare ärende: perspektivet lyfts över det enskilda diktarödet till att innefatta den benådade konstnärens livsdilemma över huvud taget.
Den sista utsiktspunkten är en prisutdelning på Övralid vid slutet av 60-talet, varifrån föga av Heidenstams Sverige återstår att betrakta, och skildringen utmynnar här i en frän uppgörelse med dagens extremiska ideologier, i vilken den försvunne Heidenstam oavlåtligt är närvarande.
(baksidestext)
Uppgifter om originalutgåvan av verket samt den första översatta utgåvan på svenska och/eller finska. Här visas också uppgifter om eventuella nyöversättningar och ibland även uppgifter om översättningar till andra språk än finska och svenska.
utgivningar
Namn
Undertitel
en roman om Verner von Heidenstam
Första publikation
ja
Utgivningstid
Sidantal
259