Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.

Ymmärrättehän

Tyyppi

romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
Kansikuva
Kansikuva
Eri kansikuvat esitetään isoina, kun osoitat tai klikkaat pikkukuvaa.

kuvaus

”Ei, ei siinä käynyt kuten on kerrottu, että hän kääntyi katsomaan taakseen, koska oli niin ylen rakastunut ettei kyennyt malttamaan mieltään.”

Entisen elämänsä taakse jättänyt nainen puhuu rakkaudesta, intohimosta, parisuhteen arjesta salaperäiselle kuulijalleen, Vanhainkodin Johtajalle, jonka kasvoja kukaan ei tunne. Hän puhuu yksin jääneen runoilijamiehensä ikävästä ja tuskasta, mutta myös siitä, mistä runoilijan laulunaiheet kumpuavat ja mihin runous tahtoo kurkottaa – maksoi mitä maksoi.
Naisen monologissa Orfeuksen ja Eurydiken myytti kietoutuu tähän aikaan ja piirtää esiin rakkauden rajat sekä rajattomuuden kysyen, mistä olemme rakkauden takia valmiit luopumaan.

Claudio Magrisin pienoisromaania on esitetty teatterisovituksena ympäri Italiaa. Se on henkilökohtaisten muistojen lävistämä, ironiaa kaihtamaton ylistyslaulu yhdessäolon täyteydelle
ja olemassaolon salaisuudelle - sekä naissukupuolelle.

Claudio Magris (1939) on kirjailija, germanisti sekä Italian merkittävimpiä mielipidevaikuttajia. Triestessä asuva Magris on kirjoittanut esseitä, romaaneja ja näytelmiä, joita on käännetty lukuisille eri kielille. Hänen tuotannostaan on suomennettu aiemmin Tonava (Wsoy, 2000) sekä Mikrokosmoksia (Wsoy, 2002), joille on myönnetty monia huomattavia kirjallisuuspalkintoja.
(ai-ai)

Kirjallisuudenlaji

Henkilöt, toimijat

Alkukieli

Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.

julkaisut

Ensimmäinen julkaisu

kyllä

Kieli

Ilmestymisaika

Sivumäärä

50

Kustantaja

Kieli

Kääntäjä

Ilmestymisaika

Sivumäärä

71

Kustantaja

Kieli

Kääntäjä

Sarjamerkintä