Sankari, Annikki
Elämäkertatietoa
kirjailijanimeltään myös Tuovi Aarnio, os. Höök
Kuhmoisissa syntynyt ja siellä aikuisikään asti asunut Sankari asui Nastolan Villähteellä yli 30 vuotta. Nykyään kirjailija asuu Lahdessa (vuodesta 1979). Hän on käynyt kansakoulun ja suorittanut kielikursseja Lahden Työväenopistossa, maatalous- ja karjanpitokurssin Kansanvalistusseuran kirjeopistossa sekä erilaisia maatalousalan ammattikursseja.
Kuhmoisissa syntynyt ja siellä aikuisikään asti asunut Sankari asui Nastolan Villähteellä yli 30 vuotta. Nykyään kirjailija asuu Lahdessa (vuodesta 1979). Hän on käynyt kansakoulun ja suorittanut kielikursseja Lahden Työväenopistossa, maatalous- ja karjanpitokurssin Kansanvalistusseuran kirjeopistossa sekä erilaisia maatalousalan ammattikursseja.
Sota-aikana miehen ollessa rintamalla Annikki Sankari toimi maaseutukartanoissa tilanhoitajan apuna ja sijaisena. "Tilan työväessä oli sotatilanteen takia vajausta, vaikka sotavankeja muutamien viikkojen ajaksi saatiin töihin. Onneksi suomensukuisia, joten puhekielenä oli suomi. Aluksi katselivat vähän ällistyneinä käskynjakoon tullutta naispomoa", Sankari kertoo.
Annikki Sankari on saanut valtion kirjallisuuspalkinnon vuosina 1954 ja 1971 sekä WSOY:n tunnustuspalkinnon vuonna 1983 ja Lahden kaupungin tunnustuspalkinnon vuonna 1990.
Hän on myös on Salpausselän kirjailijoiden kunniajäsen.
Annikki Sankarin kirjailijanura on ihailtavan pitkä. Hänen esikoisromaaninsa Punaiset Maariankämmekät ilmestyi 1948 ja viimeisin teos Mullassa elämän voima 1991. Väliin mahtuu lukuisia romaaneja läpi vuosikymmenten. Annikki Sankari on ennen kaikkea vahvojen naisten kuvaaja. "Tällä asetelmalla hän aloitti Punaisissa maariankämmeköissä ja sama teema oli vahvana tekijänä 70-luvun lopulla ilmestyneessä Kaislahti-sarjassa", kirjoittaa Leena-Maija Tuominen (1991).
Viimeisimmässä romaanissa Mullassa elämän voima kuvataan miestä, joka joutuu elämään kahden vahvan naisen välissä.
Hämäläinen maaseutu, arkielämä ja maalaisnaisen kohtalo ovat Sankarin monipolvisten ja sujuvien romaanien pääaiheita. (Suomalaisia kirjailijoita, 2004)
Jouko Tallimäen haastattelussa (ESS, 1982) Sankari nimeää itselleen läheisimmäksi teoksekseen Ettei teitä tuomittaisi (1959). Romaanin sisältönä on traaginen tapaus - 14-vuotias poika tekee itsemurhan ollessaan aiheetta syytettynä.
Yleensä Annikki Sankari ei kuitenkaan ole palannut valmiiden kirjojensa ääreen. "Vielä silloin, kun saa korjausvedokset, kirja tuntuu läheiseltä, mutta sitten siitä alkaa irtautua. Vähän ajan kuluttua se tuntuu olevan kaukana takanapäin", Sankari kertoo.
Annikki Sankari on saanut valtion kirjallisuuspalkinnon vuosina 1954 ja 1971 sekä WSOY:n tunnustuspalkinnon vuonna 1983 ja Lahden kaupungin tunnustuspalkinnon vuonna 1990.
Hän on myös on Salpausselän kirjailijoiden kunniajäsen.
Annikki Sankarin kirjailijanura on ihailtavan pitkä. Hänen esikoisromaaninsa Punaiset Maariankämmekät ilmestyi 1948 ja viimeisin teos Mullassa elämän voima 1991. Väliin mahtuu lukuisia romaaneja läpi vuosikymmenten. Annikki Sankari on ennen kaikkea vahvojen naisten kuvaaja. "Tällä asetelmalla hän aloitti Punaisissa maariankämmeköissä ja sama teema oli vahvana tekijänä 70-luvun lopulla ilmestyneessä Kaislahti-sarjassa", kirjoittaa Leena-Maija Tuominen (1991).
Viimeisimmässä romaanissa Mullassa elämän voima kuvataan miestä, joka joutuu elämään kahden vahvan naisen välissä.
Hämäläinen maaseutu, arkielämä ja maalaisnaisen kohtalo ovat Sankarin monipolvisten ja sujuvien romaanien pääaiheita. (Suomalaisia kirjailijoita, 2004)
Jouko Tallimäen haastattelussa (ESS, 1982) Sankari nimeää itselleen läheisimmäksi teoksekseen Ettei teitä tuomittaisi (1959). Romaanin sisältönä on traaginen tapaus - 14-vuotias poika tekee itsemurhan ollessaan aiheetta syytettynä.
Yleensä Annikki Sankari ei kuitenkaan ole palannut valmiiden kirjojensa ääreen. "Vielä silloin, kun saa korjausvedokset, kirja tuntuu läheiseltä, mutta sitten siitä alkaa irtautua. Vähän ajan kuluttua se tuntuu olevan kaukana takanapäin", Sankari kertoo.
Kirjailijan tuotantoon liittyvää lisätietoa
Novellit:
Pyhänpää. WS 1950.
Kuunnelmat:
Tiedotus uutisten jälkeen, 1965.
Artikkelit:
Aamulla. Hollolan Lahti 1954-55, s. 15-16.
Kun on joulu ja kaikki. Hollolan Lahti 1963, s. 26-27.
Kuparsaare Antti seuranäyttämöllä. Lahti 1958, s. 4.
Muu tuotanto:
Afrikkalainen uni. Kuvauksia Itä-Afrikan matkoilta.
Pyhänpää. WS 1950.
Kuunnelmat:
Tiedotus uutisten jälkeen, 1965.
Artikkelit:
Aamulla. Hollolan Lahti 1954-55, s. 15-16.
Kun on joulu ja kaikki. Hollolan Lahti 1963, s. 26-27.
Kuparsaare Antti seuranäyttämöllä. Lahti 1958, s. 4.
Muu tuotanto:
Afrikkalainen uni. Kuvauksia Itä-Afrikan matkoilta.
Tekstinäyte
Olduvai
Eric Robbins ja Blaine Littell sanovat kirjassaan Afrikka, todellisuus myyttien takana:
"Itä-Afrikan luonto vie ihmisen menneisyyteen, alkuun, paikkaan jossa ihminen on kenties syntynyt. Vastaus on täällä jossain. Arkeologit parveilevat Olduvain laaksossa etsimässä esi-isiemme jäänteitä, toiset tiedemiehet hakevat johtolankoja metsien ja tasankojen eläinten käyttäytymisestä..."
Eric Robbins ja Blaine Littell sanovat kirjassaan Afrikka, todellisuus myyttien takana:
"Itä-Afrikan luonto vie ihmisen menneisyyteen, alkuun, paikkaan jossa ihminen on kenties syntynyt. Vastaus on täällä jossain. Arkeologit parveilevat Olduvain laaksossa etsimässä esi-isiemme jäänteitä, toiset tiedemiehet hakevat johtolankoja metsien ja tasankojen eläinten käyttäytymisestä..."
Itä-Afrikan luonto todella vie ihmisen alkuun, mutta Itä-Afrikan metsiköissä ja savanneilla tuntuu siltä, että alku on yhä vielä, että juuri tällaiseksi Luoja maailman teki, eikä se ole muuttunut. Tuskin ihminen missään muualla saavuttaa sellaista rauhan ja levollisuuden siunattua oloa kuin katselleessaan Serengetin tai Masai Maran tai vaikkapa Tsavon suunnatonta maisemaa. Tajuaa miten paljon turhaa on tehty, miten pitkälle väärää tietä ihmiskunta on mennyt, miten pitkään ihminen jo on ollut rauhan rikkoja ja tuhooja. Siinä ei ihmistä voita mikään elävä olento.
Miten olemme joutuneet tähän? Miten sattuikin syntymään sellainen olento, miten saattoivat geenit ja elävät solut joskus ryhmittyä niin tuhoa tuottavasti? Yhtenä seurauksena on ollut ylimittainen populaatio. Luonto osoittaa, että kun laji lisääntyy liikaa, se lopuksi kääntyy itseään vastaan. Ihmiseenkin, niin ovela vääristymä kuin onkin, pätevät kuitenkin luonnon lait. Ja luonto voittaa aina lopuksi, vaikka ei luonnosta sitten maapallon kohdalla ihmisen mentyä olisi jäljellä muuta kuin autio möhkäle avaruudessa.
Meidän pitäisi tuntea menneisyyttämme, jotta meillä olisi tulevaisuus, sanovat tutkijat.
Heidän tietojensa mukaan zinjanthropus vielä oli sopuisa kasvissyöjä, joka tuhoutui luonnonmullistuksen, tulvan tai vedenpaisumuksen tuhottua hänen elinympäristönsä. Polveudummeko zinjanthropuksen suvun epänormaalin neuvokkaasta jäsenestä, jolla oli poikkeuksellinen geeninsä ja joka keksi, että vedessä uivan tai vettä pakoon pyrkivän liskon tai muun otuksen voi syödä nälkäänsä kun ruohot ja juuret ovat tuhoutuneet, ja pelastui henkiin. Ehkä se oli saanut poikkeavan geeninsä mukana aggressiivisuuden hiukkasen, joka aikakausien mukana ja sukupolvien vaihtuessa pysyi ja vahvistui...
Afrikkalainen uni, 1984.
Miten olemme joutuneet tähän? Miten sattuikin syntymään sellainen olento, miten saattoivat geenit ja elävät solut joskus ryhmittyä niin tuhoa tuottavasti? Yhtenä seurauksena on ollut ylimittainen populaatio. Luonto osoittaa, että kun laji lisääntyy liikaa, se lopuksi kääntyy itseään vastaan. Ihmiseenkin, niin ovela vääristymä kuin onkin, pätevät kuitenkin luonnon lait. Ja luonto voittaa aina lopuksi, vaikka ei luonnosta sitten maapallon kohdalla ihmisen mentyä olisi jäljellä muuta kuin autio möhkäle avaruudessa.
Meidän pitäisi tuntea menneisyyttämme, jotta meillä olisi tulevaisuus, sanovat tutkijat.
Heidän tietojensa mukaan zinjanthropus vielä oli sopuisa kasvissyöjä, joka tuhoutui luonnonmullistuksen, tulvan tai vedenpaisumuksen tuhottua hänen elinympäristönsä. Polveudummeko zinjanthropuksen suvun epänormaalin neuvokkaasta jäsenestä, jolla oli poikkeuksellinen geeninsä ja joka keksi, että vedessä uivan tai vettä pakoon pyrkivän liskon tai muun otuksen voi syödä nälkäänsä kun ruohot ja juuret ovat tuhoutuneet, ja pelastui henkiin. Ehkä se oli saanut poikkeavan geeninsä mukana aggressiivisuuden hiukkasen, joka aikakausien mukana ja sukupolvien vaihtuessa pysyi ja vahvistui...
Afrikkalainen uni, 1984.
Lähteitä ja viittauksia
- Suomen Kirjailijat 1945-1980. SKS 1985, s. 617-618.
- Suomalaisia kirjailijoita. Otava 2004, s. 243.
- Jouko Tallimäki. Etelä-Suomen Sanomat 23.1.1982, s. 13.
- Helsingin Sanomat 6.1.1950.
- Leena-Maija Tuominen. Etelä-Suomen Sanomat 3.5.1991.