Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.

Kynnet ja päivät

Tyyppi

romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.

kuvaus

Karvat ja kaikki -teoksen itsenäinen jatko-osa.

- - -

Ville Pluto Ilmari Pihlaja on 2020-luvulla aikamatkailun pioneereja. Hän on EU:n huippusalaisen ETI-projektin etiäinen eli aikamatkailija, joka pääsee tutustumaan historian tapahtumiin paikan päällä. Ville vierailee niin Berliinin olympialaisissa kuin Egyptin Aleksandriassakin. Historialla ja huumorilla ryyditetyssä tarinassa Ville törmää yllätyksiin niin Villenä kuin kuin etiäisenäkin. Eli etiäisen sanoin: "Aikamatkailussa onkin syytä varautua siihen, että sovinnainen logiikka heittää häränpyllyä."

(Tuija Lassila/ Sanojen aika)

- - -

“Pisara valtameressä ei tiedä olevansa kyynel.“

Vakavista juonteistaan huolimatta hykerryttävän hauska kirja kaikenikäisille, yhtä hyvin nuorille kuin aikuisillekin.

Kynnet ja päivät on tarina aikamatkailun pioneerivaiheista. Kirjan päähenkilö Ville Pihlaja vie lukijan Natsi-Saksan puoluepäiville Nürnbergiin, kieltolain aikaiseen Korppooseen sekä antiikin maailmaan aina Faroksen majakan juurelle ja kauemmaskin.

Historian faktat sekoittuvat tulevaisuuden EU-byrokratian kiemuroihin, absurdi huumori johonkin vielä hullumpaan, todella tapahtuneeseen.

Miksi Korppooseen rakennettiin velodromi? Miten Ville Pihlaja mainosti suomalaista rotua Adolf Hitlerille? Mikä salaisuus kätkeytyy saariston hiihtotunneliin? Millainen on labyrintin hirviö? Ja lopulta, kuka oikein on neiti Elli Sotka?

Kirja on kaikessa humoristisuudessaan myös vakavalla asialla. Se pohtii sitä, mikä ihmisiä on milloinkin ajanut eteenpäin. Aatteet, opit ja uskomukset marssittavat naurettavaa hanhenmarssiaan läpi vuosisatojen. Elämää diktaattoreina hallitsevat totuudet vaihtuvat toisiin, esi-isien tavat edistykseen, rotuopit talouden kylmiin tosiasioihin. Jostain palopuheitten takaa löytyy kuitenkin aina myös se, mikä elämässä todella on tärkeää.

Kynnet ja päivät on kertomus epätavallisen nuoren miehen epätavallisesta urasta. Se on myös kertomus päähenkilön suhteesta vanhempiinsa, kaikkiin neljään. Ja koska päähenkilö on nuori mies, on se tietenkin myös rakkauskertomus. Hyvin sekava sellainen, vaan sellaistahan nuori rakkaus on.

(Tammi)

Alkukieli

Tekstinäyte

Koko ajatus Saariston rengastien tunnelin rakentamisesta juontuu ETI-projektiin. Teoreettisten laskelmien mukaan uskottiin tarvittavan separatorista kiihdytintä komsion tallentaman informaatiovirran käsittelemiseen. Valtavan kokonsa vuoksi kiihdytintä olisi ollut mahdotonta rakentaa salaisesti. Kustannuksetkin olivat huomattavat. Poliittisella tasolla runnattiin läpi ajatus Saariston rengastunnelista, tunnelista joka noudattaisi suurinpiirtein vanhan Saariston rengastien linjaa ja kulkisi Turun, Kaarinan, Paraisten, Nauvon, Korppoon, Houtskarin, Iniön, Velkuan, Merimaskun ja Naantalin kautta Raisioon ja taas Turkuun. Ja niin edelleen. Rymättylän tutkimusasema sijoittuu sopivasti ympyrän sisäkehälle. Informaatio johdetaan valovirtana kiihdyttimeen tykillä, joka makaa Rymättyläntien ja vanhan Saariston rengastien risteyksessä olevan baarin kellarissa, oikealla heti portaiden juurella kylmäkaappien ja pannuhuoneen välissä.
Mahtava hanke toteutettiin suurelta osin EU-rahoituksella. Tunnelin valmistuttua voitiin lakkauttaa useita lossilinjoja, eikä siltojen kunnossapitoon tai uusien rakentamiseen kulunut enää rahaa. Samaan yhteyteen rakennettiin Suomen ja koko maailman pisin hiihtotunneli, pituudeltaan yli 150 kilometriä. Käsittääkseni juuri hiihtotunneli sai alueen kunnat ja valtiovallan innostumaan asiasta, eikä tämä panostus tosiaankaan mennyt hukkaan. Arvostettu Finlandia-hiihtokin hiihdettiin vuonna 2018 upouudessa vastavihityssä Saariston hiihtotunnelissa. Vieläpä heinäkuussa! Ainoa haittapuoli hiihtotunnelin ja Saariston rengastunnelin yhteydestä on se, että saaristolaiset joutuvat käyttämään nastarenkaita läpi vuoden. Siihen virkavalta on toki heille antanut poikkeusluvan.
Esteettisesti uuden Saariston rengastunnelin maisemat eivät ehkä vastaa vanhan rengastien tarjoamia, mutta muita etuja sillä kuitenkin on. Matkanteko on nopeaa ja turvallistakin, kunhan vaihtaa nastarenkaat alle ja muistaa varoa hiihtäjiä ja koiravaljakoita. Matka Turusta Turkuun vanhaa rengastietä vei ennen koko päivän, nyt siihen kuluu vain reilut kaksi tuntia. Huomattava ajansäästö sellaiselle - ei suinkaan mitättömälle - joukolle kansalaisia, joka haluaa matkustaa turvallisesti Turusta Turkuun.
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.

julkaisut

Ensimmäinen julkaisu

kyllä

Ilmestymisaika

Kustantaja

Kieli