Den gömda koden

Typ

tecknade serier, album

Upphovsman

Klicka här om du vill veta mer om författaren och om författarens övriga verk.

Beskrivning

9-12 år. En grafisk äventyrsroman för alla som gillar dataspel - och vill förstå hur de fungerar! Älskar du dataspel? Brukar du Googla eller använda en Iphone? Då behöver du lära dig "computational thinking", tankesättet som är grunden för att förstå koden och programmen som styr våra digitala liv. Första boken om Curly Bracket är både en grafisk roman och en faktabok. Den utspelar sig i en mörk framtid där befolkningen har förlorat makten över koden och datorerna. Genom ett nagelbitande äventyr introduceras läsaren till principer och övningar inom "computational thinking" - och förbereds till att själv börja koda i vilket programspråk som helst. Curly Bracket är en illustrerad äventyrsberättelse som utspelar sig i en dystopisk värld. Det är också en faktabok där principer och övningar inom "computational thinking" introduceras i och med att huvudpersonen Curly Bracket och den mystiske Pascal försöker överleva i en värld som kontrolleras av företaget Corpuratus. Ju närmare sanningen om Corpuratus de kommer, desto mer lär sig läsaren att förstå grunderna i programmering. Genom Curly Brackets kamp i ett totalitärt och teknikstyrt samhälle lär sig läsaren hur datorer och program är konstruerade - och hur de kan bemästras. Varför inte börja skapa dataspel istället för att bara spela dem?

Ämnen och teman

Huvudpersoner

Platser för händelserna

Tidpunkt för händelserna

Originalspråk

Uppgifter om originalutgåvan av verket samt den första översatta utgåvan på svenska och/eller finska. Här visas också uppgifter om eventuella nyöversättningar och ibland även uppgifter om översättningar till andra språk än finska och svenska.

utgivningar

Första publikation

ja

Utgivningstid

Sidantal

95

Språk

Illustratör

Muu tekijä